کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اشتباهات رایج در طراحی سایت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
طراحی سایت اصولی و کاربر پسند، مستلزم رعایت قوانینی است که به جذابیت آن کمک می کند. در این مقاله به بررسی قواعد و قوانینی که شما را از انجام کارهای اشتباه در طراحی وب سایت باز می دارد، می پردازیم.

سایز و نوع فونت
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت استفاده از فونت خوانا با اندازه مناسب است پس برای وب سایت خود فونت با سایز و رنگ مناسب انتخاب کنید؛ اگر محتوای شما بیش از اندازه ریز یا درشت باشد نتیجه آن نارضایتی کاربر و ترک سایت شما خواهد شد.
[عکس: web-design-mistakes.jpg]
منوها، مسیریابی و نقشه سایت
کاربران سایت به خوبی شما، از تمامی صفحات سایت آگاهی ندارند. پس ایده ای مناسب برای ساختار و قسمت های مختلف سایت خود قرار دهید تا کاربران را در این امر یاری کند. از منو بارها و ستون ها در قسمت مشخص و یکسانی از صفحات استفاده کنید. از نقشه سایت نیز می توان برای دسترسی راحت تر کاربران به لینکهای سایت استفاده نمود.

انیمیشن ها
تصاویر و متون متحرک یا چشمک زن، مزاحم کاربران می شوند؛ کاربران سایت تمایل دارند که محتوای سایت شما را به راحتی ببینند، وقتی از متون متحرک و یا چشمک زن استفاده می کنید موجب اذیت آنها می شوید؛ پس در طراحی وب سایت خود از آنها استفاده نکنید.

ترکیب رنگ در سایت
رنگ بندی مختلفی وجود دارد که شما می توانید برای متن ها و پشت زمینه وب سایت خود از آنها استفاده کنید. اما به این معنی نیست که شما باید از همه آنها استفاده کنید. از ترکیب رنگ هایی استفاده کنید که کنتراست و تعادل خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، خواندن متون مشکی بر روی پشت زمینه سفید به مراتب راحت تر از خواندن متون سفید بر روی پشت زمینه مشکی می باشد؛ پس در طراحی سایت خود، موارد مربوط به ترکیب رنگ ها را در نظر داشته باشید.

صفحات طولانی با اسکرول زیاد
از صفحات با محتوای طولانی بپرهیزید. زیرا این صفحات کاربران را مجبور می کند که برای مطالعه و دیدن ادامه محتوا، به پایین صفحه حرکت کنند. هیچ کاربری این کار را به صورت متوالی انجام نمی دهد مگر این که مطمئن باشد که محتوای ارائه شده برایش مفید باشد. اگر نمی توانید صفحات را تقسیم بندی کنید حداقل از گزینه های مسیریابی در بالای هر صفحه استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی قسمت های مختلف صفحات را ببینند.

سرعت سایت (طولانی بودن زمان لود صفحه)
هنگامی که بالا آمدن سایت (لود شدن)، خیلی طول می کشد کاربران به سایت دیگری می روند و احتمالاً دیگر به سایت شما باز نمی گردند. سعی کنید تا زمان لود شدن سایت را کاهش دهید. در هنگام طراحی سایت، تعداد و اندازه تصاویر هر صفحه را کاهش دهید تا بتوانید سرعت لود شدن صفحات را افزایش دهید

تکنولوژی های خاص
طراحی سایت خود را ساده انجام دهید و از تکنولوژی های مورد اعتماد که آزموده شده هستند استفاده کنید و هرگز از ابزارهایی که کاربران را برای بازدید از سایت شما مجبور به دانلود add-on های خاصی می کند، استفاده نکنید.

اطلاعات تاریخ گذشته و قدیمی
هیچ چیز بدتر از این نیست که یک وب سایت مطلبی قدیمی، که قبلاً اتفاق افتاده و تاریخ آن گذشته است و یا محصولی که قبلاً فروخته شده است را تبلیغ کند. سعی کنید به طور منظم سایت خود به روز نمایید.

نتیجه گیری
اجتناب کردن از انجام موارد ذکر شده در طراحی سایت سبب می شود تا سایتی اصولی و مناسب پیاده سازی نمایید که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار نمایند.