کلیدستان

نسخه‌ی کامل: جراحی دندان عقل
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی است. دندانپزشک سعی می کند روند درمان را بدون کشیدن و یا جراحی دندان انجام دهد اما در برخی موارد راه دیگری جز کشیدن دندان باقی نمی ماند. گاهی دندان عقل به راحتی کشیده نمی شود و نیاز به جراحی دارد. دلایل زیادی برای کشیدن دندان عقل وجود دارد. دندان عقل، به عنوان دندان آسیا چهارم یکی از دندان های دائمی است. گاهی دندان عقل به صورت کامل رشد نمی کند و یا اینکه به صورت نهفته باقی می ماند به همین دلیل دندان از لثه خارج نمی شود در این شرایط تنها راه جراحی دندان عقل است. غالب این مشکلات به دلیل عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان پیش می آید.
روش های 
اگر مشکل دندان عقل ساده باشد به روش معمول و متداول کشیده می شود، اما در حالتی که دندان عقل نهفته باشد برای کشیدن آن نیاز به عمل جراحی است. عمل جراحی دندان عقل می‌ تواند با بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل قابل انجام است. هنگامی ‌که دندان عقل نهفته با موفقیت کشیده شد، در محل جراحی از بخیه‌ ی قابل‌ جذب استفاده می شود. حتی در برخی موارد ممکن است نیازی به بخیه کردن محل جراحی نباشد. برای جراحی دندان عقل روش های جدیدتری چون استفاده از لیزر و یا جراحی الکتریکی وجود دارد. جراحی دندان عقل به روش لیزر دارای دوره نقاهت کمتری است همچنین خونریزی آن کم بوده و سریع تر انجام می شود. اگرچه هزینه جراحی دندان عقل با روش لیزر بیشتر خواهد بود. جراحی دندان عقل با هر روشی که انجام بگیرد به مراقبت های ویژه ای نیاز است.
 
 نحوه رشد دندان عقل
از سن ۱۶ تا ۳۲ سالگی دندان عقل امکان رشد دارد. رشد دندان عقل با درد همراه است و به قسمت فک فشار وارد می کند و امکان دارد شخص دچار سردرد و سرگیجه شود. گاهی فرد این دردها را دارد اما دندان عقل رشد می کند و به حالت نهفته باقی می ماند در این حالت به دندان های دیگر فشار وارد می کند که معمولا با دردهای شدیدی همراه است. در این حالت دکتر مجبور به جراحی دندان عقل می شود. هر شخصی دارای سه دندان آسیاب دائمی است. در هر شخصی دندان آسیاب چهارم دندان عقل است. به این راحتی می توان دندان عقل را شناسایی کرد اما برای بررسی وضعیت قرار گرفتن و سلامت آن نیاز به عکسبرداری و معاینه دندانپزشک است.
جراحی دندان عقل نهفته
رشد ریشه های دندان با افزایش سن همراه است. با رشد ریشه دندان، امکان تغییر موقعیت دندان ها نیز وجود دارد. بهترین سن برای جراحی دندان عقل دوران نوجوانی است. زیرا در این سنین فقط دو سوم ریشه دندان عقل تشکیل شده بنابراین امکان آسیب رساندن به سایر دندان ها بسیار کم است. با این وجود برای کشیدن دندان عقل باید با دندانپزشک مشورت کرد. در صورتی که دندان عقل به شکل نهفته باشد، لثه شکافته می شود تا به دندان دسترسی پیدا کرد سپس دندان به قطعات کوچک تری شکسته شده سپس تکه تکه آن را خارج می کنند.
 
مراقبت بعد از جراحی دندان عقل
بعد از جراحی دندان عقل لازم است به برخی توصیه های بهداشتی عمل شود. بیمار تا ۴۵ دقیقه بعد از جراحی نباید گاز استریل را از روی جای دندان بردارد. تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی دندان عقل، استفاده از مسواک جایز نیست. بعد از ۲۴ ساعت بیمار می تواند دهان خود را با محلول آب نمک بشوید. بهتر است در روز اولی که دندان عقل کشیده شده جز غذاهای نرم غذای سفت و جویدنی خورده نشود. تا ۵ روز بعد از جراحی دندان عقل بیمار باید دهان خود را بعد از خوردن غذا با آب نمک تمیز بشوید. بیمار باید نکات مهم را رعایت کند و بعد از جراحی دندان عقل از کشیدن سیگار، مصرف الکل و یا خوردن نوشیدنی های گم پرهیز کند. بعد از جراحی دندان عقل در صورت داشتن درد می توان از مسکن مصرف کرد. دندان عقلی که عفونت داشته و قبل از کشیدن بیمار مجبور بوده از آنتی بیوتیک استفاده کند همچنان باید بعد از جراحی دندان عقل نیز به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهد تا اثری از عفونت باقی نماند.