کلیدستان

نسخه‌ی کامل: درمان چاقی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
درمان چاقی
چاقی از جمله بیمارهای چند دهه اخیراست که  سهم عمده ای در بیماری های دیگر از جمله دیابت و سرطان و حتی مرگ و میر جوامع بشری داشته است. همه گیری این بیماری در قرن بیست و یکم به سرعت در حال پیشرفت است. این امر موجب دگرگونی نگرش و عملکرد سیاست گزاران بهداشتی در سطوح مختلف جهانی، منطقه ای و کشوری شده است. توجه خاص به پیشگیری اولیه و ثانویه مورد توجه مسئولان امر سلامت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است ولی هنوز راهبردی جامع برای پیشگیری و مقابله موثر با این بیماری و ممانعت گسترش عوامل خطرناک آن در سطح ملی تدوین و عملی نشده است. چاقی یک بیماری مزمن خطرناک است که به سرعت در حال گسترش بوده و میلیون ها نفر را در سراسر دنیا درگیر کرده است. طبق آمار جهانی، چاقی دومین علت مرگ قابل پیشگیری است.
خطر چاقی پیش روی نسل جوان آینده
کوچه‌ها دیگر صدای شور و بازی کودکان را شاهد نیستند. این روزها کودکان ایرانی به تنهایی پای کامپیوتر یا تلویزیون می‌نشینند و «پلی استیشن» بازی می‌کنند یا بازی‌های آنلاین را مرحله به مرحله فتح می‌کنند. از یکسو غذاهای رنگارنگ فست فودی سلامت دانش‌آموزان ایرانی را نشانه رفته و از سوی دیگر خانواده‌هایی که طاقت نه گفتن به فرزندان خود را ندارند نیز بدون توجه به همه پیامدهای تربیتی هرآنچه کودک می‌خواهد در اختیار او قرار می‌دهند تا ناخواسته بر ریشه کودکان خود تیشه بزنند.
عمل جراحی چاقی
یکی از راههایی که امروزه برای مقابله با چاقی کاربرد دارد، استفاده از عمل های جراحی چاقی در سطح دنیاست. این عمل ها حدود ۳۰ سال قدمت دارند و به سرعت در حال رشد و تکامل هستند. اینطور به نظر میرسد که با توجه به هزینه های درمان، جراحی چاقی راه حل مناسبی برای جلوگیری و بهبود بیماران محسوب می شود و در بین افراد چاق هم طرفدار دارد. حتما بارها و بارها شنیده‌‌اید که رژیم‌های غذایی خاص شاید برای کاهش وزن دائمی مناسب نباشند. برخی از رژیم‌ها ناگهان و یکباره طرفداران بسیار پیدا می‌کنند و بسیار محبوب می‌شوند اما واقعا برای همه افراد کارساز نیستند. این رژیم‌های پرطرفدار اغلب برای کاهش وزن در مدت کوتاه محبوب و معروف می‌شوند ولی در دراز مدت اثری ندارند.
دکتر هاشم موذن زاده متولد ۱۳۴۵ در قم یکی از جراحان  فعال و تنها جراح این زمینه دربیمارستانهای نیروهای مسلح است که عمل های جراحی لاپاراسکوپی چاقی در ایران را انجام می دهد. وی با سابقه ۱۰ ساله در زمینه جراحی های لاپاراسکوپی ، ۵ سال است که به صورت تخصصی در زمینه چاقی فعال است. او در مصاحبه ای با خبرنگار ما در باره انواع عمل های جراحی چاقی و مزایا و معایب آن سخن گفت. وی در آغاز با بررسی روند چاقی اظهار داشت:
چاقی یک وضعیت خطرناک است و یکی از تهدید های مهم سلامت است. چاقی بایستی با سالم‌سازی نحوه زندگی و یک رژیم مناسب درمان شود اما در خیلی از بیماران وقتی وزن خیلی بالا می‌رود و از سطح خاصی میگذرد، دیگر این اقدامات کافی نیست و تلاش بیماران برای کاهش وزن بدون دخالت های مهم به نتایج مناسب نمیرسد. چاقی  براساس ضریب BMI محاسبه میشود (وزن بر اساس کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر)  BMI بین ۱۸ تا ۲۵ طبییعی تلقی می شود. BMI بین ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن و بیش از ۳۰ چاقی نامیده می شود که خود یه کلاس های مختلف خفیف ، متوسط ، شدید و خیلی شدید تقسیم می شود . معمولا به ضریب بالای ۳۵ چاقی مرضی نیز اطلاق می شود که در این بیماران در حال حاضر جراحی تنها درمان موثر طولانی مدت است . مثل بقیه بیماری ها نوع جراحی بستگی به علت دارد . افرادیکه زیاد می‌خورند درمانی متفاوت از کسانی که قطعات پر کالری مانند شیرینی جات می‌خورند و وزن می گیرند دارند.
 
با ایجاد تحول در دانش و مهارت های جراحی و گسترش وسیع جراحی های با روش لاپاروسکوپی، تغییرات وسیع در درمان این موارد رخ داده است. بخصوص با وجود منافع بسیاری که این روش ها برای بیماران چاق دارد ، با استقبال عمومی بیماران و جراحان و مجامع علمی مواجه شده و عملا جایگزین روش های باز گردیده است. با اینکه هنوز جراحان بسیاری درمان جراحی را با روش باز انجام می دهند ولی تغییر به سمت لاپاروسکوپی ، قطعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود .
 
اعمال جراحی لاپاروسکوپی که توسط تیم جراحی بصورت لاپاروسکوپی انجام می‌شود شامل :
•           باندینگ معده  Adjustable Gastric banding
•           بای پس معده  Gastiricbypass