کلیدستان

نسخه‌ی کامل: تعریق زیر بغل
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
تعریق زیر بغل چیست؟
تعریق زیر بغل واکنش طبیعی بدن نسبت به افزایش دما است. طی این فرآیند مقدار قابل توجهی از آب بدن انسان از دست رفته و در او احساس عطش و تشنگی ایجاد می­کند. تعریق زیر بغل فقط در دما بالا اتفاق نمی­افتد بلکه حتی استرس نیز می­تواند باعث بروز تعریق در بدن فرد گردد. گذشته از ایجاد حس تشنگی و خشکی اعضای بدن، بوی بد حاصل از نکته آزاردهنده­ای است که می­بایست نسبت به رفع آن اهتمام ورزید.
یکی از قسمتی­هایی که به شدت در معرض تعریق قرار دارند، قسمت زیر بغل است. و ممکن است بوی بد حاصل از تعریق زیر بغل این ناحیه برای اطرافیان و چه بسا خود فرد آزاردهنده باشد. خیس بودن همیشگی لباسها به خصوص در ناحیه زیر بغل نشانه خوبی برای تعرق بیش از حد این ناحیه است. معمولا افراد و به ویژه خانومها با استفاده از مامها و دئودورانت­ها تا حدی می­توانند بوی بد حاصل از تعریق زیر بغل را مهار کنند. اما اگر میزان تعریق  زیر بغل بیش از حد معمول باشد استفاده از این وسایل نیز مفید فایده نخواهد بود. به وجود آمدن حلقه در ناحیه زیر بغل به ویژه زمانی که از لباس‌ها و پارچه­ های نخی و ابریشمی استفاده می­کنید، نکته آزاردهنده دیگری است که در فصل گرما نمود بیشتری دارد.
 
عوامل تعریق زیر بغل
تعریق می‌تواند دارای علل ژنتیکی یا ذاتی بوده و یا ناشی از چاقی، بارداری، اختلالات غددی مانند پرکاری تیروئید و یا ابتلا به بیماری‌های عفونی باشد. با و دیگر عوامل ذکر شده می توانید از تعریق زیاد جلوگیری کنید.
رویکردهای درمانی تعریق زیر بغل
تعریق زیر بغل در مواردی بسیار آزاردهنده است به خصوص در زمان­هایی که در معرض قرار گرفتن در جمع هستید و ممکن است بوی بد تعرق زیر بغل شما از نگرانی هایی باشد که شما را از حضور در جمع افراد باز دارد. با وجود اینکه تعریق زیر بغل واکنش طبیعی بدن نسبت به گرما و اضطراب است و به نوعی می­توان گفت که اساسا اجتناب ناپذیر است اما راه ­حل هایی برای مهار آن نیز وجود دارد. شما می­توانید با به کار بردن روش­های زیر و استفاده از آن در هنگامه ورود به جلسات کاری و ملاقات­های رسمی تا حدی از بوی بد تعریق زیر بغل خود در امان باشید.
 
اهم این رویکردهای درمانی عبارتند از:
  • درمان بوتاکس
بعد از شناسایی رویکرد درمانی، شما می‌توانید به مدت ۶ ماه با روش بوتاکس تعریق زیر بغل را کنترل نمایید.
  • پوشاندن سطح غده
یکی از رویکردهای درمانی ممانعت از خروج عرق از درون غده از طریق پوشاندن سطح غده با ماده‌ای آلومینیومی به نام کروئد می‌باشد که تاثیر آن ۲۳ ساعته است.
  • روش الکتروفورز
هدف این رویکرد درمانی برای تعریق زیر بغل استفاده از الکتریسته با ماندگاری یک هفته‌ای است.
  • درمان تعریق زیر بغل با روش جراحی سمپاتکتومی
یکی از شیوه‌های مناسب برای درمان تعریق بسیار زیاد جراحی سمپاتکتومی است. بیماری سمپاتکتومی به تعریق موضعی در ناحیه کف دست ها، زیر بغل و کف پاهاست که با افزایش استرس روند افزایش دارد. برای حل این معضل در روش جراحی سمپاتکتومی پزشک متخصص با چند برش کوچک ۲ الی ۵ میلیمتری وارد قفسه سینه شده و پس از شناسایی محل دقیق عصب، آن را از کار می‌اندازد. این جراحی عارضه جانبی خاصی نداشته و بیمار بعد از ۲ الی ۳ روز میتواند مرخص شود. این جراحی یکی از موفق ترین جراحی ها برای درمان اختلالات شدید تعریق زیر بغل محسوب می‌شود.
 
علاوه بر رویکردهای درمان تعریق زیر بغل موارد زیر را نیز مد نظر قرار دهید:
  1. استفاده از اسپری های ضد عرق و ضد بو (مام): باید گفت یکی از آسان­ترین و ارزان­ترین روش‌ها برای کنترل بوی بد تعریق زیر بغل استفاده از این نوع اسپری­ها است. همچنین استفاده از اسپری­ها و ضدبوها این مزیت را دارد که به طور کلی در دسترس است و استفاده از آن فراگیر است. شما می­توانید با انتخاب رایحه متناسب با فصل، جنسیت و یا روحیه خود نه تنها اثر بوی بد تعریق زیر بغل را خنثی کرده بلکه رایحه خوبی را برای خود ایجاد کرده که اعتماد به نفس شما را در زمان ملاقات های رسمی بالا برده و باعث این حس خوشایندی در اطرافیانتان هم می­شود.
  2. استفاده از داروها و محلول­های طبیعی: استفاده از این روش معمولا از سمت متخصصان داروهای گیاهی پیشنهاد میگردد. به کارگیری این روش در مقایسه با روش اول نیاز به صبوری، وقت و هزینه بیشتری دارد اما به لحاظ ارگانیک و طبیعی بودن مواد استفاده شده در محلول­ها، میزان سلامتی آن برای بدن انسان بیشتر است. از معروفترین محلولها برای دفع بوی بد حاصل از تعریق زیر بغل موارد زیر است:
  • محلول جوش شیرین و آب: جوش شیرین را در آب گرم حل کنید به گونه ای که خمیر سفتی از آن به دست آید سپس آن به زیر یغل خود مالیده و پس گذشت چند دقیقه خمیر را برداشته و زیر بغلتان را اسپری کنید.
  • محلول سرکه سیب: این محلول معمولا برای استفاده در شبها و هنگام خواب است به این صورت که شب قبل از خواب زیر بغل خود را با پنبه آغشته به سرکه سیب مرطوب کرده و پس از اینکه صبح از خواب بیدار شدید آنرا با آب و صابون بشویید.
  • محلول نمک: مقدار زیادی نمک را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر مانند گردد سپس مخلوط حاصل را به زیر بغل خود مالیده و پس از گذشت ۲۰ دقیقه آن را بشویید.
دکتر هاشم موذن زاده  عضو انجمن جراحان درون بین، جراحان چاقی و جراحان ایران با سال‌ها تجربه و تحصیلات عالی دانشگاهی، بعد از بررسی علت بروز تعریق زیر بغل بهترین رویکرد درمانی را با توجه به ارزیابی وضعیت سلامت بیمار در این زمینه معرفی می‌نماید و با بهره گیری از جدیدترین و به روزترین فناوری‌ها  و ابزارهای برای درمان تعریق زیر بغل بهترین سطح کیفیت خدمات درمانی را برای مراجعین خود ارائه می‌نماید. برای دریافت مشاوره و رزرو ویزیت از وبسایت ایشان در زمینه تعریق زیر بغل دیدن فرمایید.