کلیدستان

نسخه‌ی کامل: روش هاي كاشت مو
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مناسب ترين و كاربردي ترين روش هاي كاشت مو را كه هم اكنون در همه جاي جهان اجرا مي شود را مي توان به صورت فهرست وار اينگونه بيان كرد.

انواع روش هاي كاشت مو
۱- كاشت مو به شيوه پانچ : به خاطر قديمي بودن ديگر اجرا نمي گردد.
۲- كاشت مو به شيوه اف يو تي (FUT) : در اصطلاح عاميانه روش جراحي هم خوانده مي شود.
۳- كاشت مو به شيوه اف آي تي (FIT) يا FUE : در اصطلاح عاميانه روش بدون جراحي خوانده مي شود.
۴- كاشت مو به شيوه سيف (Safe) : همان روش FIT است كه در ادامه راجع به آن شرح مي دهيم.
۵- روش تركيبي كاشت مو : آميزه اي از شيوه هاي FUT و FIT است.
۶- كاشت مو با بهره گيري از تكثير فوليكول ها در آزمايشگاه : اين شيوه در مرحله تحقيقاتي اشت.

روش هاي كاشت موي پانچ
موها به صورت گروهي برداشته مي شود و در ناحيه مورد نياز با كمك پديد آوردن سوراخ هايي در پوست سر، كاشته مي گردد. در حال حاضر اين روش به خاطر به وجود آوردن نماي مصنوعي(معروف به نماي عروسكي) چندان مورد كاربرد نيست.

روش هاي كاشت موي Follicular Unit Extraction) FUE)

برداشت مو با يك نوار كوچك از ناحيه پشت سر كه غالبا با بي حسي موضعي همراه است داراي ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرافت كه داراي ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تار مو است و بعد ناحيه عمل به ظرافت بازسازي شده و چون خط برداشت در مسير روييدن موها است غالبا ناحيه بازسازي شده سر به چشم نمي آيد. بعد به وسيله تيم جراحي زير ميكروسكوپ گرافت هاي فوليكول هاي مو به صورت واحد هاي يك، دو و يا سه تايي جدا و آماده براي كاشت مي گردد. در اين شيوه غالبا احتياجي به  تراشيدن همه موهاي سر شخص نيست و تنها قسمتي از سر كه براي برداشت و كاشت مو لازم مي باشد كفايت مي كند و بعد فوليكول هاي آماده شده تك تك و خيلي منظم براساس طرح از پيش معين شده كاشته مي شود. از ساير خصوصيات اين شيوه سرعت عمل كاشت و پيوند زدن موها در مدت زمان سه تا پنج ساعت است.

امروزه FUT با اطمينان ترين و قطعي ترين روش كاشت مو در دنيا است كه تا ۹۷ % كساني كه از اين شيوه استفاده كرده اند با آن به نتيجه دلخواه شان دست يافته اند.

كاشت مو به روش هاي جراحي FUT
نخست راجع به شيوه جراحي يا همان FUT كمي شرح مي دهيم
اين شيوه به اين خاطر كه در اتاق عمل و با بيهوشي و خونريزي توام مي باشد به نام روش جراحي شناخته شده است.

شيوه Follicular Unit Transplant يا FUT به معنايي پيوند دادن واحد هاي فوليكولي است كه يكي از شيوه هاي كاشت مو مي باشد. در اين شيوه نخست برشي نواري از پوست پشت سر به عرض ۲ سانتي متر برداشته و بعد با قطعه قطعه نمودن اين برش از پوست فوليكول هاي مو جدا گشته و در ناحيه پذيرنده يا همان ناحيه طاسي كاشت مي گردد. در اين شيوه از بي حسي موضعي بهره مي گيرند و يك خط بخيه تا پايان عمر در پشت سر بيمار به جا مي ماند.





مراحل كاشت مو به روش FUT
برداشت نواري از مو‎ها از بخش دهنده در پشت سر
برش نوار
برش دادن گرافت ها
گذاشتن گرافت‎ها در ناحيه پذيرنده
كاشت مو به روش غير جراحي
در اين شيوه احتياجي به برداشت نوار از پشت سر نمي باشد. بلكه با به كارگيري از يك پانچ باريك و فرو نمودن آن در پوست سر، فوليكول هاي مو را بيرون مي آورند. عمل برداشت مو غالبا از پشت سر و منطقه پشت گوش ها اجرا مي گردد.  و در آخر (دقيقاً مثل شيوه پيشين) شكاف هاي ظريفي (۱ ميليمتري) در ناحيه برش داده  پوست سر پديد مي آيد و گرافت ها كاشت مي گردد. اين شكاف ها بعد از چندين ماه به صورت كامل از بين مي رود به طوري كه نمي توان آنها را تشخيص داد. (حتي در برخي از موردها اصلا قابل مشاهده توسط چشم هم نيست.)

مراحل كاشت مو به روش FIT
برداشت مو به وسيله سوزن هاي خيلي ظريف از ناحيه بانك موي فرد
كاشت مو در ناحيه پذيرنده يا همان ناحيه طاسي
پانسمان خيلي رويه اي و سطحي و يك روزه جبراي افزايش كيفيت كاشت مو
كاشت مو به روش غير جراحي BHT (كاشت مو از بدن)






در كساني كه بانك موي خيلي كمي دارند يا بانك موي آن ها به منظور كاشت كامل ناحيه طاسي جواب نمي دهد از اين شيوه Safe يا سيفر:

اين شيوه در حقيقت همان شيوه Safer بهره مي گيرند. به كارگيري از موتور براي برداشت مو، سرعت عمل جراحي را بالا مي برد. ولي خيليل از مركزها و كلينيك هاي كاشت مو مدعي هستند كه به كارگيري از موتور برقي به منظور برداشت مو، به فوليكول ها (به خصوص در باره موهاي ظريف) صدمه جدي اي وارد مي كند و ترجيح مي دهند با كمك پانچ هاي ظريف دستي، به آهستگي و با فوكوس و توجه زيادي شروع به برداشتن موها كنند. بايد بگوييم كه موتور پانچ برقي با كاشتن مو به وسيله ربات فرق دارد. (كاشت مو با ربات در حال حاضر در مرحله تحقيقاتي و پژوهشي مي باشد)

روش تركيبي كاشت مو
اين شيوه تركيبي از شيوه هاي FUT و FIT مي باشد. به اين شكل كه در روز نخست عمل، با كمك شيوه  FUT نواري از پشت سر شخص برداشته مي شود و بعد از جدا نمودن فوليكول ها آن را در بخش خط سر Hairline و جلوي سر مي كارند. بعد در روزهاي آتي با كمك شيوه FIT از ناحيه هاي فوقاني و تحتاني خط برش FUT شروع به برداشت موها مي كنند و آن ها را در مابين سر و يا در ميان موهايي كه قبلا كاشته اند دوباره مي كارند. برتري هاي اين شيوه يكي عرض كمتر نوار برداشت شده FUT و دومي سرعت زياد عمل است.

روش كاشت مو با استفاده از تكثير فوليكول ها در آزمايشگاه:
در اين شيوه ، تعداد كمي از فوليكول هاي شخص جدا مي شود و بعد به شمار موهايي كه نياز است در آزمايشگاه تكثير داده مي شود و آخر سر فوليكول هاي تكثير گشته مثل شيوه هاي FIT و FUT و تركيبي، در سر به كاشت مي رسد. برتري اين شيوه در استفاده از آن در مواقعي است كه شخص داراي بانك موي ضعيفي است و يا اصلا مويي ندارد ولي با كمال تاسف اين شيوه هم هنوز در مرحله پژوهشي است و تاكنون يكبار امتحان شده كه آن هم جواب نداده است.